lauantai 10. maaliskuuta 2012

Täydellinen blogi

Tein ensimmäiset kotisivuni Internetiin joskus 1990-luvun puolivälissä. Muistan vielä, että ne olivat vaaleansiniset ja niissä oli paljon animoituja perhosia ja kukkia. Glitteriä ja liikkuvia lisäosia. Oli jännittävää opetella HTML:ää ja saada jotain näkyvää aikaiseksi. Kokeilla kaikkea. Siis aivan kaikkea. Se oli aika iso juttu sairaanhoitajalle. Jostain syystä intoni laantui, kun aloin opiskella vuosituhannen vaihteessa it-alalle. Nyt, kun olen 12 vuotta työskennellyt alalla ja päivittäin koodaan ohjelmia, en enää tunnekaan mielenkiintoa sivujeni ulkoasun hiomiseen tai javascriptien hienouksien esittelyyn vaan menen sieltä, missä aita on matalin.

Valokuvaus ei ole minun juttuni. Jos järjestettäisiin Universumin huonoin valokuvaaja -kilpailu, olisin sen varma voittaja. Haluaisin toki ottaa taidokkaita valokuvia, mutta aikani ja kärsivällisyyteni ei riitä opetteluun. Räpsin halvalla digikamerallani kuvia miten sattuu. Minulle pääasia on, että kuvasta saa jotakuinkin selvää.

Sain 50-vuotislahjaksi järjestelmäkameran, mutta siinä on aivan hirveä määrä nappuloita, vipuja ja säätimiä. Pääsen eläkkeelle ennen kuin olen oppinut edes kaikkien nappuloiden, vipujen ja säätimien merkityksen. Puhumattakaan siitä, että oppisin käyttämään niitä. Mutta aion minä yrittää ja toivon saavani "Digitaalikameran käyttöä urpoille" -kurssin tyttäreltäni viimeistään ensi kesänä.

Nykyisin "kaikki" pitävät blogia. Niitä löytyy aiheesta kuin aiheesta. Joskus tuntuu, että bloggaajat kilpailevat blogeillaan. Kenellä on hienoin, kenellä upeimmat kuvat, kenellä kaunein koti, kenellä suloisimmat lapset,  kenellä ihanin elämä. Minun blogini tulee olemaan realistinen. Enkä todellakaan aio siivota ennen valokuvan ottamista. Jos ruokaohjeessani oleva annoksen kuva näyttää epämääräiseltä, niin sitten se on näyttänyt epämääräiseltä. Olen perusluonteeltani positiivinen ihminen ja uskon vahvasti siihen, että positiivisuus vetää puoleensa positiivisuutta ja negatiivisuus negatiivisuutta. Mutta jos jokin menee pieleen, niin ei se paremmaksi muutu, vaikka miten asiaa kiillottelisin tai kaunistelisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti