keskiviikko 24. elokuuta 2022

Rakas puhelinmyyjä

 Aamulla katselin uutisia ja sosiaalisessa mediassa keskustelua sähkön hinnasta. Ja niistä suurista korotuksista, jotka ajavat osan suomalaisista taloudellisesti todella ahdinkoon. Ihan uteliaisuuttani kävin katsomassa, millainen sähkösopimus minulla oikein onkaan. Sähkölaskuni ovat olleet varsin maltilliset, joten en ole aiemmin kiinnittänyt sähkön hintaan juurikaan huomiota. Rivitaloasunnossani on kaukolämpö ja sähköä tarvitsen vain erilaisiin sähkölaitteisiin. 

Sähköyhtiön verkkosivuilta huomasin, että sähkösopimukseni päättyy 31.8. Ja yks kaks iski myös täydellinen muistikatkos enkä siis muistanut, olenko tehnyt jo uuden sähkösopimuksen. Selasin sähköpostiani ja tammikuun alussa eli lähes 8 kuukautta sitten olen tehnyt uuden sähkösopimuksen. Puhelinmyyjät olivat silloin aikaisin liikkeellä ja todennäköisesti olen tehnyt tammikuussa sopimuksen vain päästäkseni nopeasti eroon puhelinmyyjästä. Nykyisessä sopimuksessani hinta on 7,19 senttiä / kWh ja uudessa sopimuksessa 10,78 senttiä / kWh. 

Katselin sitten kyseisen sähköyhtiön sekä muidenkin yhtiöiden nykyisiä hintoja ja jos en ihan pyörtynytkään, niin olin ainakin kauhistunut. Yli 30 senttiä, joissain jopa 49 senttiä. Tammikuussa tekemäni sopimus on kolmeksi vuodeksi eli 31.8.2025 asti. Voihan tässä silti tapahtua vielä jotain muutoksia ja yllätyksiä, mene ja tiedä. Mutta en varmasti ole koskaan ollut niin iloinen, että puhelinmyyjä soitti minulle monta kuukautta sitten. Jos muistaisin, kuka tämä puhelinmyyjä oli, lähettäisin hänelle ruusuja ja suklaarasian. 

Tänään olen syönyt vain aiempien päivien jämiä. Kotletteja, paistettuja juureksia sekä salaattia. Niin ja hieman kermaviilikastiketta.

Viikonloppuna on tiedossa mukavia asioita. Siskoni lapsenlapset tulevat minulle yökylään. Ovat olleet minulla hoidossa viimeksi yli 3 vuotta sitten. Ja nyt nämä "minionit" ovat jo ensimmäisellä ja toisella luokalla koulussa. Sunnuntaina tulee ystäväni perheineen viettämään pizzasunnuntaita. Ollaan yhdessä, tilataan pizzat paikallisesta Pizza Drivestä ja nuorempi sukupolvi saa käydä keräämässä pihastani aronioita pakastepusseihin. Saavat viedä mennessään omiin pakastimiinsa näitä superfoodiksikin mainostettuja marjoja. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti