lauantai 28. maaliskuuta 2020

Under The Dome - Uusimaa

Day 1. 

Viime yönä Suomen hallitus ja eduskunta teki päätöksen eristää Uudenmaan alueen muusta Suomesta 19.4.2020 asti. Historiallinen tapahtuma, jota seurasin illalla katsellen suoraa lähetystä eduskunnan istunnosta sekä sen jälkeen iltapäivälehden suorasta lähetyksestä. Valtatie 3:lta Hyvinkään ja Riihimäen väliltä. Olen itse uusmaalainen ja tilanne on minulle pikemminkin hämmentävä kuin huolestuttava. Hyvin usein on viimeisten viikojen aikana tuntunut kuin seuraisin jotain elokuvaa. Epätodelliselta.
Omaan elämääni tämä uusi rajoitus ei toistaiseksi vaikuta lainkaan. Etätyöt ja kotoilu jatkuvat edelleenkin. Tikru oli aamulla tyytyväinen saadessaa pitkästä aikaa kinkkua. Se ei nimittäin erityisemmin välitä metwurstista, jota olen syönyt aamiaisella.
Lauantaiaamut minulla menee hyvin usein loikoillessa ja televisiota katsellessa. Tämäkään aamu ei ollut poikkeus. Sekä kissat että koira ovat tottuneet siihen, että lauantaisin aamulla Mammalla on aikaa rapsuttaa ja helliä. 
Oikeastaan olisin voinut laiskotella koko päivän, mutta tekemistä on vaikka kuinka paljon. Pyykinpesua, siivousta jne. Nyt, kun ei ole mielekästä käydä ravintolassa syömässä, tilasin paikallisesta Pizza Drivesta itselleni kreikkalaisen salaatin lounaaksi. Erityisesti tässä tilanteessa pidän tärkeänä tukea paikallisia pienyrittäjiä ja toivon, että muutkin käyttäisivät mahdollisimman paljon sellaisia palveluita, joilla voi pitää yrityksiä pystyssä. Omien mahdollisuuksiensa mukaan, tietenkin. 
Tänään olisi ollut myös Earth Hour, mutta se jäi minulta viettämättä. Rehellisesti sanottuna unohdin koko jutun. Ehdin jo laittaa ruokaa ja syödä ennenkuin muistin koko asian. Olen tavoistani poiketen tilannut Citymarketista perunoita ja tein lapsuuteni lempiruokaa eli lihapullia ruskeassa kastikkeessa sekä keitettyjä perunoita. 
Lähiö, jossa asun, on normaalistikin hiljainen. Sellainen nk nukkumalähiö. Olen pistänyt merkille muutamana iltana, että nyt tämä on vieläkn hiljaisempi. Tänään sentään tuli yksi koiranomistaja vastaan, kun olin Stellan kanssa iltalenkillä. Eilen ja toissapäivänä ei tullut ketään. Tikrua ei maailman tilanne huolestuta lainkaan ja minäkin taidan tästä mennä Tikrun viereen nukkumaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti