perjantai 10. huhtikuuta 2020

Pitkäperjantai

Day 14.

Minulla on vain hyvin hämäriä muistikuvia ajasta, jolloin isäni ei vielä ollut yrittäjä. Muistan olleeni arkkitehtitoimistossa sillä aikaa,  kun äitini kävi kampaajalla. Isällä oli siellä iso työpöytä ja minä istuin pöydän alla piirtämässä. Olin kiltisti ja hiljaa sen pari tuntia, kuten siihen aikaan lapset osasivat olla.

Olin alle kouluikäinen, kun isäni perusti oman yrityksen. Äiti oli kotiäiti ja isä kävi töissä. Tai oikeammin isä oli aina töissä. Paitsi pitkäperjantaina ja joulupäivänä. En ole kristitty, joten pitkäperjantailla ei ole minulle uskonnollista merkitystä. Pitkäperjantailla on minulle kuitenkin merkitystä toisena päivänä vuodesta, kun isäni oli kotona. Juhlapäivä!

Lapsuuteni pitkäperjantaihin liittyi aina kotona olo vain siskoni ja vanhempieni kanssa. Kavereita ei saanut hakea ulos. Jollain tavalla harras päivä, minkä tietysti kristinuskoon liittyvänä ymmärränkin. En nyt aikuisenakaan halua häiritä naapureitani, koska en tiedä, miten he tätä päivää viettävät. Oivallinen päivä siis laiskotteluun ja herkutteluun.

Alkuruuaksi laitoin miniparsaa, valkovipulilla maustettuja jättikatkarapuja ja Hollandaise-kastiketta. Pääruuaksi Hasselbacakn perunoita, karitsan sisäfilettä, kahvikastiketta sekä porkkanoita. Pashani muistuttaa lähinnä Pisan kaltevaa tornia, mutta tärkeintä onkin maku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti